Ons land telt circa 1,5 miljoen sportvissers. Dat zijn een hoop kiezers en met zoveel mensen sta je natuurlijk sterk. Wie doet je dan nog wat, zou je denken. Maar dat is één kant van het verhaal. De andere kant is dat 15,5 miljoen Nederlanders niét vissen. Het is een keiharde noodzaak dat er onder dit niet-vissende deel van onze maatschappij draagvlak is voor onze hobby.
Uit recent onderzoek blijkt dat de meerderheid
van de niet-vissers neutraal staat tegenover
de sportvisserij. Daarmee is de sympathie
voor het sportvissen de laatste jaren
is toegenomen. Nu is democratie zeker niet de dictatuur
van de meerderheid, maar het is wel prettig wanneer
de maatschappij een positief beeld heeft van onze hobby. Daar werkt Sportvisserij Nederland ook hard aan, al staat dat werk niet altijd in de schijnwerpers.
VIS TV
Het beste en meest bekende voorbeeld is VIS TV. Hoewel
dit programma ook door veel sportvissers goed wordt bekeken, maken we het zeker niet alleen voor
onze achterban. Integendeel zelfs. VIS TV is primair bedoeld voor de niet-vissende kijker. In dit televisieprogramma laten we zien hoe leuk en toegankelijk sportvissen
is én wat een mooi (vis)land Nederland is. Dat
sportvissers respectvol met hun vangst omgaan en
echte natuurliefhebbers zijn.
Dat ook veel niet-vissers
graag naar VIS TV kijken, blijkt onder meer uit het
gegeven dat kijkers na het zien van het programma
gaan fietsen of wandelen in het gebied waar de betreffende uitzending is opgenomen. En natuurlijk is
het mooi meegenomen wanneer de (klein)kinderen
door deze kijkers worden gestimuleerd om daar vervolgens
te gaan vissen.
Free publicity
Als onderdeel van het ‘vermaatschappelijken’ van de
hengelsport, probeert Sportvisserij Nederland zo veel
en zo vaak mogelijk ‘free publicity’ te genereren. Zo
zijn vertegenwoordigers van de organisatie regelmatig
te zien, te horen en te lezen in talkshows, interviews,
radioprogramma’s en kranten. Hoe meer mensen
via de media op een leuke en positieve manier in
aanraking komen met de sportvisserij, des te beter
het is.
Daarnaast weten sportvissers en hengelsportverenigingen zelf ook vaak positief in het nieuws
te komen. Bijvoorbeeld door middel van bijzondere
vangsten, benefietwedstrijden voor goede doelen, opruimacties
langs de waterkant, vislessen voor kids en
reddingsacties voor vissen.
Samenwerken
Het samenwerken met water-, natuur-, sport, toerisme- en milieuorganisaties levert de sportvisserij
tenslotte ook veel op. Samenwerking is daarbij geen
doel op zich, maar een middel. Door consequent te
zoeken naar en te werken vanuit gemeenschappelijke
doelen, kan veel worden bereikt op het gebied van
gezond water, goede visstanden en recreatiemogelijkheden. De samenwerking met partners leidt daarnaast
tot wederzijds begrip en erkenning.